image034


Doorwaadbare plaats (ook wel ‘voorde’ genoemd)

 

 

 

 

100_0648

 

Nog ’n Kei

 

 

 

 

100_0604

 

Markweg tussen Meerle en Meersel Dreef, Marckbrug

 

 

Na 9300 meter komt u aan op de Markweg, die loopt van Meerle tot Meersel Dreef. U moet hier weer goed uitkijken, want het kan er druk wezen! Ik schat dat zo’n 75 procent van de fietsers hier rechtsaf slaat. Immers, u bent vlakbij de terrasjes van Meersel Dreef alwaar de tapkasten ‘ongeduldig’ staan te wachten om geledigd te worden. Voor veel fietsers houdt hier het fietspad langs de Mark op! Je ruikt hier ter plaatse nog net geen bierlucht, maar het had wel zo kunnen zijn. Je zou nu ook kunnen zeggen: hier eindigt het Nederlandse gedeelte van het fietspad en begint het Belgische. Een ‘beetje’ fietser gaat nu gelijk België in.

 

 

 

 

100_0606

 

Grenspaal nummer 218, uit 1843

 

 

Na 9500 meter staat grenspaal nummer 218 en die staat er sinds 1843. Vlak daarnaast staat een monument. Het zijn twee boompjes met een soortement van ‘rondgetrokken vangrail’ hieromheen, genaamd: “Oesters & Parels.” Zou dit ook onder ‘kunst’ vallen? U moet zelf maar even oordelen, er staat een bord bij met de betekenis van het ‘hele spul.’

 

 

 

100_0653

 

Monument Oesters & Parels, naast de grenspaal

 

 

 

 

100_0611

 

Stuw met weg daaroverheen, verval is ca. 1 meter

 

 

Na 10100 meter komt u deze stuw tegen met een verval van ongeveer 1 meter. Deze stuw heeft aan de achterzijde een zogenaamde visdoorgang. Het water stroomt hier ter plaatse op zo’n wijze, dat de vissen van dit verval geen hinder ondervinden en dus gewoon verder hun tocht kunnen voortzetten. Ze worden als het ware hier automatisch naar toe geleid.

 

Wat bovendien in dit gedeelte van België sterk opvalt is, dat de omgeving heel erg verschillend is ten opzichte van het Nederlandse gedeelte. Het fietspad gaat meer ‘kronkelen,’ om allerlei bosjes en vennen heen, er zijn meer bruggetjes en er zijn beduidend meer plekken waar banken staan waarop u even kunt uitrusten. Zoals ik al schreef, het fietspad in België wordt door veel minder mensen tegelijkertijd bereden. (die zitten immers allemaal te ‘pimpelen’ in Meersel Dreef). Het wordt niet alleen rustiger met de tegenliggers, maar je hoort ook slechts nog de natuurlijke omgevingsgeluiden. Mijn ervaring is, dat het Belgische gedeelte toch wel wat interessanter te noemen is dan het Nederlandse.

 

 

 

 

100_0657

 

Achterzijde van de stuw met een visdoorgang.

 

 

 

 

100_0612

 

Het eerste houten/stalen boogbruggetje met rechts de tuinen van de paters Kapucijnen

 

 

Na 10500 meter komt u het eerste houten boogbruggetje tegen, zo zijn er ’n paar. U moet wel even flink ‘aanzetten’ anders valt u misschien van uw fiets af! Zoals ik al schreef is het fietspad in België zeer gevarieerd. Het is zéker geen mountainbike parcours, maar toch dacht ik daar even aan toen ik aan het fietsen was. Het is een fietspad voor de ‘gevorderde’ fietser. Om samen met kleine kinderen hier te gaan rijden is mijns inziens af te raden. Maar nogmaals gezegd: “gewoon goed opletten en u komt weer veilig thuis!”

 

 

 

 

100_0614

 

Oude toegangspoort landgoed (1)

 

 

 

 

fietspad mark 2 006

 

Oude toegangspoort landgoed (1)

(Foto: 29 oktober 2008)

 

 

Na 11000 meter komt u deze oude (wel wat verwaarloosde) toegangspoort tegen. De vraag ‘reist’ nu: wat ligt daarachter? Een monumentale boerderij, landhuis of kasteel is van hieruit niet te zien. Ik heb nog geen poging ondernomen daar iets over te vinden. Wellicht zal iemand die dit leest er iets meer over kunnen vertellen. Dat wacht ik dan wel even af.

 

Ja, ik weet het ondertussen. Kees van den Goorbergh, oud-Bredanaar en reeds zo’n 25 jaar woonachtig in Meersel Dreef, wist me te vertellen dat dit een toegang is naar een boerderij, die nu dienst doet als buitenhuis, ergens 200 meter verderop. Het bruggetje is de voormalige trambrug en ligt in het verlengde van de Oude Tramweg, Meersel Dreef. Toch staat er een eind verderop een soort van kasteel. Deze is bereikbaar vanaf de Strijbeekse weg. Aan dit kasteel zit een ‘verhaal’ vast, maar ik weet hier verder niets van.

 

Inmiddels is er wat meer bekend over het kasteel achter deze toegangspoort.

Zie het artikel met diverse foto’s:

De oude toegangspoort

 

 

 

 

fietspad mark 2 003

 

Zicht in de Oude Tramweg

(Foto: 29 oktober 2008)

 

 

 

 

100_0616

 

Tweede houten/stalen boogbruggetje ter plaatse van de watermolen Meersel Dreef

 

 

Na 11800 meter naderen we het tweede houten boogbruggetje. Ook hier weer even flink ‘aanzetten’ met de fiets.

 

 

 

100_0619

 

Markweg tussen Meerle en Meersel Dreef, brug de Marck

 

 

Na 12000 meter komen we aan op de Markweg, die loopt van Meerle naar Meersel Dreef over Belgisch grondgebied. Hiervoor hadden we ook al een situatie, het Nederlands gedeelte, met dezelfde namen. Ook deze brug heet de Marckbrug. Het fietspad gaat uiteraard weer rechtdoor. Voor het oversteken van deze weg moet u weer goed uitkijken. Als u hier rechtsaf zou slaan, ziet u ongeveer 50 meter verder aan de rechterkant de reeds op deze site afgebeelde watermolen staan, waarbij u in het vervolg weer in het centrum van Meersel Dreef zou uitkomen (tussen al die ‘dorstlessende’ Nederlanders). U kunt zich nu nog even bedenken alvorens u verder gaat. Een heel klein stukje in het vervolg van het fietspad komt u over een houten bruggetje, dat loopt over een stuw, die een verval heeft van zo’n 2 meter. Dat kunt u uit de verte al horen. ‘Het lijkt wel of u in het buitenland bent!’

 

Ook hier wat aanvullende informatie: De stuw die in de nabijheid ligt van de watermolen is nodig om de watermolen te kunnen voorzien van voldoende water en deze stuw is eigendom van de molenaar. Aldus Kees van den Goorbergh, die ook rondleidingen geeft in deze watermolen. Voor informatie hieromtrent, zie de website: www.meerseldreef.be

 

 

 

100_0620

 

Houten brug over een stuw met een verval van ca. 2 meter

 

 

 

 

fietspad mark 2 008

 

Idem, gezien vanuit het weiland

(Foto: 29 oktober 2008)

 

 

Ga verder